João e Maria, a ópera / Hansel & Gretel, the opera

Opéra-Garnier-salle-de-spec

Assim que descobri que a ópera João e Maria estava em Paris, sabia que tinha de levar R.
Seria um programa de mãe e filho na mundialmente conhecida Ópera Garnier de Paris. O pequeno R é um grande fã de musicais, peças e shows de fantoches, ele tem interesse por tudo. No entanto, jamais tinha levado ele à ópera e estava curiosa sobre qual seria a sua reação.

As soon as I found out that the opera Hansel and Gretel was in town, I knew I had to take R to see it. It was a mother-son outing at the world-renowned Opera Garnier in Paris. Little R is such a huge fan of musicians, plays, puppet shows – you name it, he is interested. However, I had never taken him to the opera before and was very curious to see how he would react.

Será que ficaria sentado ao longo das três horas? Não tinha certeza de nada, mas comprei os ingressos mesmo assim.

A chegada da quinta-feira me subiu à cabeça. Fiquei com o meu estômago dando voltas. Sentia uma mistura de felicidade, excitação e uma ponta de nervosismo.

Fomos para o metrô de mãos dadas. Entramos no vagão lotado e ficamos lá espremidos como em uma lata de sardinhas. Ao sair, demos de cara com o monumento em uma vista noturna perfeita. Devemos aquela visão à história. Não há, propositalmente, árvores plantadas na avenida logo em frente à Ópera para que nossos olhos possam enxergar melhor a obra prima da arquitetura do século 19 de Charles Garnier . Assim que entramos na Ópera, fomos recebidos com olhares intrigados e alguns sorrisos (sim, os parisienses sorriem!). Acredito que meu filho de três anos era o membro mais moço daquela plateia, embora houvessem outras famílias, com crianças mais velhas.

Nosso lugares eram bem no alto, quase podíamos ver as pinceladas do teto divinamente pintando por Marc Chagall. Deslumbrante! A primeira coisa que R falou foi “olhe aquela grande lâmpada!”, ao se referir ao magnífico lustre de cristal de sete toneladas. Enquanto observava as pessoas se sentando, não parava de perguntar quando o “petáculo”(espetáculo) iria começar. Enquanto esperávamos, contamos os animais pintados na tela, observamos as pinturas do teto que nada mais são do que a compilação de compositores brilhantes, ilustrados por Chagall. Há tanta coisa para descrever, aprender e vivenciar.  Sou uma grande fã deste lustre e seu entorno. Se o teto pudesse cantar, nos levaria a uma viagem musical começando com Bizet, ouviríamos Carmen dando o tom em vermelho, Verdi em amarelo e, provavelmente descrevendo La Traviata, passando para os azuis e verdes de Fidelio de Beethoven, seguido do verde de Orfeu e Eurídice  de Gluck. O trabalho de Chagall não para por aí, ainda faz referência a Moussorgski em azul escuro, Mozart em azul claro,  e segue em sentido horário, com Wagner, Berlioz, Debussy, Ravel, Tchaichovsky, entre outros.  Se você sabe ler o teto ou é capaz de ouvi-lo, há muito o que escutar. A Ópera Garnier não é apenas uma linda casa de espetáculos, ela transborda em riquezas históricas. Ela é um ponto de referência tangível onde os séculos se encontram.

De volta ao espetáculo João e Maria, a apresentação foi muito bem adaptada para as crianças. A música estava deslumbrante, os cantores da ópera cantaram maravilhosamente bem, e as canções eram cativantes. Fiquei impressionada com a iluminação calorosa. A orquestra era visível de nossa poltrona situada lá nas nuvens. Meu pequeno ficou encantado. Praticamente não piscava. Cochichava perguntas de vez em quando. Em retorno, explicava para ele — resumidamente – do que se tratava a cena. Quando a casinha de doces em tamanho natural apareceu na cena, nós dois ficamos muito impressionados. Pude sentir sua excitação. Tenho certeza de que ele ficou com vontade de escalar a casa e comê-la assim como os personagens da história. Não podia parar de pensar que os dois cantores no palco tinham uma profissão extraordinária. Pareciam estar no melhor momento de suas vidas cantando e comendo os doces da casinha em seus pijamas em frente à Ópera Garnier lotada. As palavras não traduzem quanto eu teria amado tirar uma foto na tal casinha, mas regras são regras. Só tirei algumas bem no finalzinho. Não posso deixar de elogiar a bruxa ruiva. Excelente atuação. A voz, a postura e as risadas perversas — ela encarnou a confiança. Foi uma ópera saborosa (sem trocadilhos). Delicada, bem planejada e bem orquestrada. Um presente para os olhos e ouvidos. BRAVO!

Would he sit through the entire three hours? I didn’t know, but I booked the tickets anyway.

Thursday night crept up on us, and I had butterflies in my stomach that day. I felt a mixture of happiness, excitement and a bit of nervousness. We skipped to the metro holding hands. R and I jumped in with the rest of the passengers tucked away like sardines.We exited the metro with a perfect nighttime view of the spectacular monument. We owe that view to history. There are purposely no trees planted on the avenue leading up to it so the eye can enjoy Charles Garnier’s 19th-century architectural masterpiece.

Upon entering the Opera Garnier, we received a few intrigued looks from a few and mostly smiles (yes, Parisians smile!) from others. I believe my three year old son was the youngest member in the audience, although I did see a few families attending with older children.

Our seats were so high up, we could almost see the brush strokes of the divinely-painted ceiling by Marc Chagall. It was stunning. Although the first thing he said was “look at that big lamp!” He was referring to the seven ton bronze and crystal magnificent chandelier. 

R found that people took their time to be seated, he kept asking when the “pestacle” (spectacle) would start. We  counted the animals painted on the canvas while we waited. The painting on the ceiling is a compilation of brilliant composers’ works illustrated by Chagall. There is so much to describe, to learn and to experience. I am a huge fan of this work.

If the inner circle of the ceiling could sing, it would take us on a circular musical journey. Starting with Bizet, we would hear Carmen who would set the tone in the red hues, Verdi in the yellow and possibly depicting La Traviata, moving on to the blues and greens with Beethoven’s Fidelio, followed by Gluck’s Orpheus and Eurydice in the green. Chagall’s work of art continues on the outer circle where we would then imagine hearing Moussorgski in the dark blue, then Mozart in the light blue, continuing counter-clockwise to Wagner, Berlioz, Debussy, Ravel, Tchaichovsky and so on. If you know how to “read,” or rather, “listen” to the ceiling, there is so much to be heard. The Opera Garnier is not only a pretty opera house, it is overflowing in historical richness. It is a tangible landmark where centuries meet. 

Returning to Hansel and Gretel – the performance was very well adapted for children. The music was gorgeous, the opera singers sang beautifully, and the songs were catchy. I was happily surprised by the show’s light-heartedness. The orchestra was visible from our perfect in-the-clouds seating area. My little boy was enchanted. He barely blinked. He whispered and asked questions here and there. In return, I would summarize the subtitles so he knew what was happening. When the life-sized cake house appeared on stage, R and I were floored. I could feel his excitement. I’m sure he would love to climb that house and taste it, too. I couldn’t help but think that those two opera singers have an extraordinary job. They seemed like they were having the time of their life singing while “eating” the candy off the cake house in their pyjamas in front of a full house at the Opera Garnier. Not too shabby, right? Words cannot explain how much I would have loved to have taken a picture of that amazing cake house, but rules are rules. I only took pictures at the very end, hence I don’t have a picture to show you.

Let’s not forget the spectacular, redheaded witch. She was excellent. Her voice, her stance, her wicked laughs – I was blown away. She incarnated confidence.

It was a very tasteful opera (no pun intended). It was delicate, well-planned, and well-orchestrated. It was candy to the eyes and ears.

BRAVO!

 

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